Fredagsutflykt

Tog med mig en lämplig kandidat för en utflykt på fredagskvällen. Vi körde en sträcka på ca tio mil, undersökte och diskuterade alla knappar och funktioner. Jag som kör peugeot sedan innan kände igen det mesta medans min vän som kör passat fick fundera lite mer. Dessvärre så hade åf missat att skicka med instruktionsboken så en del frågor kring hur själva hybriden fungerar och hur stor är dieseltanken, m.m fick lämnas obesvarade. Vi var båda väldigt överens kring att komforten är väldigt hög, att bilen känns rymlig och att den är förvånansvärt pigg för att vara hybrid.

Första turen

Den första längre turen blev till jobbet i Nyköping. Kändes jätteskön, stabil och säker i vinterväglaget. Är väldigt imponerad över den smidiga växlingen, känns knappt alls i körningen.

Väl på jobbet så fick min kollega, som annars kör citroen, ta sig en liten tur. Han gillade den oxå och jämförde mot sin nuvarande lilla C5. Vi pratade om hur läckert det är att alldeles ljudlöst glida iväg med elmotorn.

Första turens betyg blir högt. Jag gillar den här bilen direkt från start och det bara växer vartefter milen drar iväg.

Omdöme peugeot 508 RXH

Jag har varit väldigt nöjd med bilen. Tyckte att det var många funktioner när jag satte mig i bilen första gången, och tänkte att det här kommer jag aldrig att lära mig. Men det gjorde jag, och fort gick det.

Jag är väldigt förtjust i den lilla spegeln där hastighetsmätaren finns och där även gpsen dyker upp om man har den i gång. Det gör att man aldrig riktigt dehöver släppa ögonen från vägen. Mitt panelen är väldigt bra utformad också. Allt är väldigt lättåtkommligt. och multifunktions ratten hjälper också till. När man väl lärt sig var alla knappar sitter.

Jag tycker att gps funktionerna var väldigt knepiga. Det var inte alltid så lätt att knappa in rätt adress. Och om man använder sig av mugghållarna så skymmer dom sikte för gpsn.

Cruise control är en underbar uppfinning, speciellt om man kör väldigt långt. Men man får passa sig för det är lätt att man slappnar av lite för mycket. Även den valda hastigheten kommer upp i den lilla spegeln där hastighestmätaren är.

När det gäller själva körningen så tycker jag det är en stabil bil. Den ligger bra på vägen och känns säker och lätt manövrerad.  Bra sväng radie också. Funkar både på landsväg och i storstan. Förbrukningen blev jag inte klok på. Man såg att den gick över från disel till el men om du petade det minsta på gasen så gick den tillbaka till disel igen. Vet inte om jag tror riktigt på konceptet.

Det är gott om plats i bilen om man åker 4 st. Bra benutrymmen och billen känns hög och luftig. Mycket beror nog på det fina glastaket. Men när vi var 5 i bilen och då två framåtvända bilstolar i bak och en vuxen så var det knöafullt. Det blev ett problem att få på alla bilbältet.

Priset är väl det som drar ner bilens betyg. Över 400.000kr är väldigt mycket pengar. Jag skulle inte betala det.  Annars så skulle jag ge bilen ett betyg på 3,5 av 5 möjliga.

Det har varit en trevlig weekend och jag ville verkligen inte lämna tillbaka bilen när det var dax. Den passade vår familj väldigt bra! 

Sammanfattning

Så nu är helgen och testet av 508RXH slut och vad tyckar jag om den? Det är en mycket trevlig bil som är tyst och lättkörd. Diselhybrid är klockren vid stadskörning då automaten och elmotorn är en glädje att använda. Dessutom är komforten mycket bra och man stitter riktigt bra. Alla knappar och intrument kan kännas för många ibörjan med det var något som man snabbt lär sig och efter 2-3 dagar kändes de naturliga och om man alltid använt dem. Det som var något mindre bra var sikten bakåt. Det är en lite bakruta och det är svårt att se snett bakåt. Dett avhjälps något med stora sidobackspeglar och backsensor men det känns ändå litet. Dessutom var förbrukningen högre än vad som skrivs. De 0,4 l/mil är satt lågt. Genomsnittet för mig denna helg var efter ca 90 mils körning 0,56 l/mil. De enda gångerna jag kom ned kring 0,4 var på plana 70 vägar.  Priset runt 400 000 kr är högt. Jag väntar med längtan tills HUD, diselhybrider och andra finesser kommer till andra bilar. 

Ett extra stort plus är batterliladdningen vid motorbromsning. Motorbromsningen är väldig effektiv när den samtidigt laddar batterierna detta leder till att  man får en helt ny körstil. Jag har aldrig använt bromsen så lite som under denna helg. Körstilen blir mycket lugnare och jämnare.

När jag körde in den för att lämna tillbaka den på måndags morgonen hade jag gärna behållt den en vecka till.

Stadskörning

Utvilade på lördagsförmiddagen bar det av hemåt från Södermalm. Det är i stadstrafiken som el-motorn gör sig bäst. Det var otroligt enkelt att ta sig fram genom centrala stockholm med denna stora och tunga bil. Dock har storleken sina nackdelar då den är stor. Det kan ha varit ovana men det var svårt att navigera med precision i trånga parkeringshus. Backradarn var till stor nytta men en liten bakruta och stor svängradie gjorde det relativt jobbigt.

Dessutom så upptäckte jag  efter att ha kört på blöta och snöblaskiga vägar en ej så trevlig detalj med bakluckan. Det droppar från dessa punkter och även rinner in mellan plasten och karossen som bilden visar. Jag hoppas det är tätt bakom annars..... Dessutom fick jag vägsalt och smutsvatten droppande på mig när jag skulle lasta ur bilen och det var inte så kul.

Fredag - många mil!

Det passade mig perfekt att provköra en 508RHX denna helg. Anledningen var att denna dag skulle jag på ett studiebesök till Simens i Finspång för att titta på gasturbintillverkning. De tjogofem milen från Enköping till Finspång och tjugofem hem var ett perfekt tillfälle att få en bättre känsla för bilen.

Jag kan börja med att man sitter väldigt skönt i stolen och det är något som jag som är 190 cm sällan gör i andra bilar.  Detta märktes under dagen då komforten är ypperlig. När jag kom fram efter 2,5h körning kändes det som jag precist satt mig, många plus till komforten. Den är  även väldigt tyst när man kör på motorväg och ibörjan var det väldigt lätt att tappa fartkänslan. Denna bil är tyst och stabil att man knappt märker att man är uppe i rätt hastighet. Detta löstes med farthållaren som var enkel att använda och perfekt för dagens långresa. Dessutom är den HUD som syn på bilden väldigt praktisk och något som jag verkligen kommer sakna. Det tog några timmar att lära ögonen att titta där och inte på instrumentbrädan men efter det så blev det exklusivt att använda den.

Efter de femtio milen denna första heldag, med 90% motorvägskörning 110/120 väg, så låg förbrukningen på 0,56 l/mil. Dock var inte dagen slut där. När jag kom hem från Finsåing hämtade jag upp min bror och vi tog oss till Stockholm för en konsert. Nu kom en till finess med denna bil fram, de automatiska hel/halvljusen. Väldigt enkelt och praktiskt att aldrig behöva tänka på att blända av vid möte!

Första intrycket

Jag hämtade ut den 508RXH jag skull testa över helgen vid Bilforum i Enköping och fick en snabb visning hur allt fungerade.

Därefter bar det av och det första jag märkte var att den glider fram. Elmotorn sköter jobbet fint och man startar väldigt mjukt. Stadskörning med en 508RHX är otroligt enkelt med elmotor och automatlåda.

Lastning

Gjorde en av de ultimata lasttesten. Med ett lätt weekendbagage för 4 vuxna i botten toppade vi med 4 kassar Ullared. Allt fick plats även med hatthylla på. En praktisk detalj är nerfällningen av baksäte, man slipper går runt till en bakdörr. Med en spak på var sida fäller man lätt baksätet.

Stadskörning

3008:an passar bra i stadsmiljö. Man sitter högt och har bra uppsikt framåt och sidorna. Tycker att dieselmotorn går in lite för tidigt, men i sin tur startar motorn väldigt diskret. Kör man istadsmiljö tex parkeringar med mycket folk i rörelse får man passa sig, folk hör ju inte när man kommer!

Sumrering av testet

Då var det dax att sumrera testet.

Det har varit tiktigt roligt att få möjlighet att testa en bil under en lite längre tid. Nu fick man möjlighet att verkligen känna sig hemma i bilen vilket man oftast inte hinner på en provkörning hos handlaren på 15 minuter. 

Jag upplever bilen som riktgit trevlig att köra. Den går att köra riktigt snålt med om man vill, jag lyckades få ner bilen i 0,41 på en rak 90 sträcka. Min medelförbrukning under de närmare 65 milen hamnade på ca 0,8 vilket kanske inte är jätteimponerande, men med tankte på att foten stundtals var ganska så tung så hade jag nog tippat på att min egen bil skulle hamna en bra bit över litern.

Mycket smidigt att kunna kallstarta bilen och bara åka till affären och ändå ligga på 0,78 så länge batteriet var hyfsat laddat.

Stolarna är bland de skönaste jag suttit i under längre tid. Lite mjukare än Bmw och Audi men samtidigt kunde man åka långt och att börja vrda och vända på sig.

Jag upplevde från att gått från avslag på gas och låtit elmotorn laddas, till att ge gas fanns det ett litet lagg som var lite irreterande. Växlingarna vid normalkörning gick super smidigt, det var endast vid omkörningar och fullgas på motorväg som lagget i växlingar upplevdes.

Sikten bakåt var inte den bästa och även om det fanns radar vid backning så skulle jag vilja ha en backkamera (vilket man kanske förväntar sig för en bil för närmare 440 000:-).

Mångs smidiga finesser, t.ex. panorama glastaket som gav en väldigt luftig bil, "Limit" knappen som gjorde att det inte gick att köra snabbare än 30.

Stereon var det sjukt bra ljud i, att utrusta denna bil med andra högtalare känns helt onödigt. Riktigt bra ljud.

Jag skulle absolut kunna tänka mig en Peugeot 508, men inte en RXH variant då jag tycker att det blir en väldigt dyr bil, men som standard diesel så skulle det vara något för mig. Jag funderade lite på vilka som de tänkta köparna är och tror att det är tjänstebilsfolk och de som långpendlar. Som barnfamiljbil är bagageutrymmet lite litet.

Komforten var helt otrolig, njöt verkligen av att åka 508 rxh.

Man kan räkna moln också

Tidigare i helgen satt dottern där bak och räknade stjärnor. När man ska på lång utflykt gäller det att se till att barnen har att göra i baksätet - surfplattor, filmer, pysselböcker - och nu också moln. Med ett vred på ytterligare ett reglage (se min förra blogg-post) så öppnar sig taket och himlen utgör ytterligare underhållning för de där bak. Själv har jag ju fullt upp med de tre displayerna, reglagen och trafiken för att kunna njuta av glastaket men jag får lita på dotterns omdöme - "helnajs".

Utflykten från Stockholm till Sala silvergruva sätter bilen på ytterligare prov. Jag bemästrar nu mer med enkel hand de olika körlägena och måste medge att miljönissen i mig ändå ler lite när en två ton tung bil kan susa fram på motorvägen och dra knappa fem deciliter per mil. Någon skrev att det här är miljöbilen för den som vill verka miljömedveten men som egentligen inte är det. Det är väl sant till viss del men jämfört med andra bilar i den här storleken så är det bara att medge - bränsleförbrukningen är liten! Priset är måhända större, både inköpspriset och prislappen på batteriet den dagen det börjar sina, men miljövinsten finns trots allt där.

På motorvägen är det en fröjd att köra 508:an. Det låter kanske en hel del från motorn, särskilt i sportläget, och kanske är den lite tung i svängarna och väl mjuk i dämpningen, men man sitter skönt och det känns bekvämt att kryssa fram i två timmar på bred väg.

Det är med lite sorg i hjärtgropen som jag lämnar tillbaka bilen på Peugeot i Sätra. Det har varit en fantastisk möjlighet att få köra bilen och få vara en del av maskineriet som driver den nya tekniken framåt.

Slutomdömen - plus och minus

Plus: Komforten i säten, bränsleförbrukning i förhållande till storlek, benutrymmet i baksätet, möjligheten att enkelt fälla ner baksätet från bagageutrymmet, glastaket, den (om än korta) batteritiden, den (trots allt) seriösa satsningen på miljön.

Minus: Alla reglage och displayer som stjäl uppmärksamheten, det något höga ljudet från motorn, den (alltför) korta batteritiden, priset, det osäkra andrahandsvärdet, backsensorer som svarar sent, lite klena helljus.

Skidutflykt

Som ni ser så sväljer bilen familjens skidor och snowracer utan mankemang. En väldigt fiffig detalj är det lilla vredet i bagageutrymmet som enkelt fäller ner baksätet, inget mer klättrande och knölande för att få in skidorna med andra ord!

Kallstart i minusgrader gick också bra, dessvärre hade inte dieselvärmaren slagits på trots att jag ställde in den på uppvärmning lagom till start. Kan ha varit mitt fel, jag försökte följa instruktionerna men kan man verkligen beskylla mig för misslyckandet efter att ha sett alla dessa reglage!?

Skandinavisk design brukar kännetecknas av rena linjer, enkelhet och minimalism. Vad som utgör den franska designens sigill vet jag inte men om man får bedöma utifrån den här interiören så är det inte ”less is more” i alla fall. Det finns tre (3!) digitala displayer som stjäl din uppmärksamhet när du kör, lägg därtill ett myller av knappar, spakar, vred och reglage.

Vanligtvis, inom mobiltelefonvärlden, brukar man tala om antalet klick som behövs för att få något gjort. Jag räknade inte men antalet klick för att få gps:en att visa vägen till skidspåren är alldeles för många. När jag väl fått gps-rösten att säga åt vilket håll jag ska köra så har barnen i baksätet somnat och frugan läst färdigt sin tidning. Efter en liten stund stannar jag bilen och slår av gps:en när den visat fel väg tre gånger.

När det kommer till körglädjen är min upplevelse delad. På tal om reglage så finns det en glädjepunkt och det är den stora ratten som återfinns där handbromsen skulle ha funnits om den inte vore automatisk (japp, den med). Med ett enkelt snurr så kan du enkelt välja mellan att köra fyrhjulsdrivet, i sport-läge, i noll-utsläppsläge (bara batteri) eller i ett auto-läge. Vid omkörning eller vid snabb fartökning slår jag om till sportläge och den två ton tunga kolossen sparkar lätt iväg och jag susar, eller snarare, brummar fram. När jag sedan åker omkring i innerstaden för att hämta upp lite golv i golvaffären (man får ju passa på) så slår jag hellre om till batteriläge. Här får man dock höja ett varningens finger till alla er som inte är vana vid att köra utan motorljud i innerstad; dina medtrafikanter som gärna vandrar tvärs över gatan utan att se sig för i vanliga fall lär göra det än mindre när de inte hör dig komma. Detta är förstås en fara för både dig och gångtrafikanterna och tar lite tid att vänja sig vid. Bilen är trots allt inte svårstoppad vid plötsliga infall från gångtrafikanternas strapatser, däremot känns det vid hastiga inbromsningar och vid kurvtagning att det inte är en lätt bil du sitter i utan en kloss på nätta tvåtusen kilo.

Imorgon blir det till att kryssa på motorvägen när det är dags för utflykt.
 

Peugot 3008 - Sammanfattning

Peugot 3008 återlämnad, så här kommer några avslutande synpunkter:


Invändigt känns den rymlig, har snygg design och mycket ljusinsläpp från glastaket. Fast jag gillar inte alla blanka detaljer.
Många käcka fack för prylar, men som förare saknar jag ändå en plats att lägga telefonen. Instrumentpanelen med mittkonsolen har snygg layout, men trots att konsolen är stor så har man ändå inte placerat alla knappar där. Istället sitter ett antal knappar till vänster om ratten ner en bit där de syns dåligt. Även stolsvärmen sitter dumt placerad nere på stolen. Det borde för övrigt vara standard med stolsvärme i baksätet för lädersäten.

Bra med handsfree-funktionen för mobiltelefon, och möjligheten att spela upp media via blåtand samt från minneskort etc.

Bagaget är litet, men fäller man baksätena lastar den riktigt bra. Bra med de extra reglagen för att fälla baksätena från bagageutrymmet. Den extra nedre bakluckan är jag inte förtjust i, men ibland kan den ha sin fördel.

Motorn (motorerna) ger mycket kraft och bilen är snabb. Samtidigt går den tyst och ger en mycket bekväm färd. Växellådan hänger däremot inte riktigt med, växlar långsamt och ofta dröjer det alldeles för länge innan den växlar upp, speciellt i sportläget. Det bidrar till att jag hellre kör med manuell växling i sportläget, och därmed växlar med paddlarna. Men annars tycker jag paddlar är lite onödigt. Det är ingen sportbil, väghållningen vid kurvtagning är inget vidare.

Systemet med både diesel och elmotor fungerar riktigt bra! Man behöver egentligen aldrig tänka på det, det sköter sig självt. I början tar det dock lite tid att vänja sig vid att ingenting hörs när man startar bilen,  och det hände ett par gånger att systemet lurades lite (eller så tänkte jag fel), men det var ibland svårt att veta ifall bilen var startad eller inte.

Det känns väldigt bra när man glider igenom villaområdet på eldrift, eller stannar vid rödljus och det blir helt tyst, men kanske allra bäst när man åker i bilkö. Och övergången till dieseldrift går mycket smidigt, ofta märker man inte när dieseln startar.
Jag har dessvärre svårt att se någon bra ekonomi med konceptet. Bilen drar inte speciellt lite diesel, så ingen direkt besparing där. (Kan det bero på att den släpar runt på en massa extravikt?) Nybilspriset är ganska högt, och det finns mycket elektronik som kan börja strula efter några år..? Och hur mycket kostar det när batterierna behöver bytas?

Det är absolut en fin bil som känns gedigen, och dessutom ger en bra känsla av miljömedvetenhet, men svårt att veta om den är så ekonomisk.

Återlämningsdagen...

av denna bil har kommit

 

-25 imorse och med ej motorvärmare så var den lite trögare att starta, men absolut inga bekymmer. Lät den stå på tomgång i ca 20 minuter (som man kanske inte ska förstås), kupén va inte  varm men vi rullade iväg och bilen va inte mera stötig för att det va så kallt!

Slutresultatet av denna bil är att det är en härlig bil att köra, mjuk växling med automatlådan, bra med fyrhjulsdrift, härligt att glida iväg med el, stadig bil, förbrukningen på våra ca 36 mil har varit i 0,65 och då med både landsväg och stadskörning!

Lastutrymmet är väl OK om man inte ska på flera veckors semester för då skulle inte våran familj klara oss. Sedan att vi inte kunde koppla in telefonen via bluetooth är ju inte så bra, men som jag sagt tidigare så är det tydligen problem med Applesaker! Lite för många spakar vid ratten, mycke man ska hålla rätt på. Kanske mera knappar på ratten skulle underlätta!

                    

Tack för denna testperiod, mycket trevligt att få ha gjort detta! Gott betyg av hela familjen...helst sonen som sa när jag lämnade han på skolan "mamma....hälsa till bilen" ! :)

Oj så suddiga bilder det blev...vet ej varför!

slutkört

jaha, då var turen över med denna fantastiska hybrid 3008. har testat den på alla underlag, denna tid på året måste vara optimalt för att provköra en ny bil och se vad den går för. isiga grusvägar var inga problem, i med fyrhjulsdriften och det blev som sommar underlag att köra på. motorvägskörning i regn och snålblåst gick också bra. i stadstrafik helt kanon med hybrid, märks ju inte att bilen är igång tex vid rödljus eller i köer. allt var bra med denna bil trots lite mkt finesser som man inte riktigt förstod sig på. vågade mig tyvärr inte på att köra bilen manuellt med spakarna tyckte det var bekvämt med automat för en gångs skull. 

Dagens körning...

med 3008 HYbrid är sista dagen, imorgon lämnas bilen tillbaka! Lite kortare körning idag men vi gjorde ett test och körde genom en ca 50 cm plogkarm med lätt snö och det gick utomordentligt med 4-hjulsdriften så inte kör man fast med den!

Så här ser benutrymmet ut när framsätet är i läget längst bak!

Jag satte min lilla handväska på platsen bakom passagerarsätet och det började tuta/tjuta när vi väl hade börjat rulla iväg...larmade om bältet! Sonen tog bort väskan men det slutade inte att tuta/tjuta, det tog ett bra tag innan larmet slutade men den indikerade fortfarande om bältet! Ska man inte kunna ha någonting stående på tomma platser?

Redan första dagen skulle vi försöka få igång lite musik via Bluetooth men vi har inte fått det att fungera! Nu sa försäljaren att Applesakerna har varit problematiska att synka med! Och det är iPhone som vi har försökt med! :(

Det har blivit betydligt kallare här så imorgon bitti kan det nog vara -20 så det blir ju lite spännande o se hur bilen beter sig med den kallstarten!

Imorgon är det som sagt återlämning och det är ju lite tråkigt, men lite mera bedömning kommer imorgon!

 

 

Näst sista dagen med bilen

Tryckte in mina vänner i bilen igår och gasade iväg mot Nyköping. Det var mestadels positiva reaktioner till bilen och jag som inte har suttit bak fick höra både positiv och negativ kritik från baksätet. Bra med benutrymme, sköna säten och utmärkt familjebil. Det som inte var lika positivt var att stötdämparna var en aning hårdfjädrade. I övrigt var dem mycket nöjda och likaså jag!

Jag brukar alltid lyssna på musik i bilen och kopplar alltid i mobilen och spotify. Det var en hel vetenskap att försöka sig på att koppla in telefonen i den här bilen. Jag brukar i min egen bil alltid använda en AUX-sladd. Här kunde man minsann koppla upp telefonen via bluetooth, underbart och mindre sladdar! Stort plus!

Första intrycken

Första vändan gick till affären för veckohandel. En del fiffiga, men kanske inte helt nödvändiga, finesser överraskade oss. Exempelvis räcker det att man har nyckeln i fickan och handen på handtaget för att öppna och låsa dörrarna. Nyckeln i fickan räcker också för att slå på tändningen och starta bilen. Här nedan ser ni också hur smidigt bakluckan öppnar sig vid en handpåläggning och glider automatiskt upp, därefter räcker det med ett tryck på en knapp så stänger bakluckan återigen.

Trots att batteriet (batterierna?) är stora så rymmer bagaget gott och väl massor av påsar och en stor ryggsäck.

Att bilen har de där batterierna är ju förstås tjusningen med att få vara testpilot den här helgen. Försäljaren på Peugeot talade sig varm om hur han kunde köra strax över fyra kilometer, endast på batteriet. Fyra kilometer låter inte mycket och det är det inte heller, men att kunna susa fram till affären och handla är en fröjd. Att slippa höra de höga motorljuden är väldigt trevligt.

Mina första intryck av bilen är att den är väldigt rymlig invändigt, något tungrodd i svängarna, att inställningsmöjligheterna verkar oöverskådligt många samt att bilen har trivsam komfort i kupén med avseende till ljudnivån.

Dottern gillade dessutom möjligheten att kunna räkna stjärnorna när man valde att köra utan innertak. Glastaket ger en känsla av lite extra rymd i bilen. I dubbel bemärkelse.

Imorgon utmanar vi bilen med lite längdskidor.