Peugeot 3008 Hybrid

En mycket bra bil att köra långväg, se bilden.

Jag läste bloggen om att bilen verkligen svarar när man ställer om den till sport. Jag kan bara hålla med. Den blev påtaglit bigg och snabb. Det finns mycket under huven om man behöver, det är mycket enkelt att genomföra en bra och snabb omkörning.

 

Lastutrymmet i 3008

Bagaget är ju litet när baksätet är uppfällt, men när man fäller sätena känns det riktigt rymligt. Utrymmet blir plant, och vill man frakta långa saker hjälper den nedre bakluckan till att ytterligare förlänga golvutrymmet. Dessutom kan passagerarsätet fällas.
 

Bränsleförbrukningen

Har kollat bränsleförbrukningen vid okuperad väg och fått fram följande. Ska tilläggas att jag då verkligen försökte köra så snålt som möjligt.

Landsväg 90 ca 0,41 liter/mil

Motorväg 110 ca 0,54 liter/mil

Motorväg 130 ca 0,63 liter/mil

Men det som imponerade mest. Korta turer i stan med kall motor 0,71liter/mil

Saaben som jag har drar närmare 1,5 liter milen när motorn är kall. Att åka till jobbet (har ca 3 km) skulle bli betydligt billigare med denna Peugeot då motorn ändå inte kommer upp i någon arbetstemperatur på den korta sträckan.

Tot bränsleförbrukningen under testperiodens ca 60 mil ligger på 0,81 liter/mil och är blandad stadskörning men mest motorväg.

 

 

GPS:n

Efter att ha testat GPS:n lite mer ingående så måste jag uppdatera mitt tidigare omdöme kring denna.  Åkte till Stockholm under helgen och eftersom jag inte hittar där litade jag blint på GPS:n. Det visade sig vara ett dumt drag då det var svårt att knappa in vart vi skulle. Jag hade namn på skidanläggningen (fanns inte med), namn på sjön som skidanläggningen låg vid (fanns inte med), namn på området (fanns inte med). Slutade med att jag fick knappa in namnet på ett område som låg i närheten och köra dit, sen ta fram telefonens GPS för att komma sista biten. När vi var klara för dagen skulle vi och en annan  bil åka och äta. Då jag tidigare sett att det fanns POI på GPS:n så tog vi restauranger och närmsta Mc Donald. Det skulle bara ligga 1 km från där vi var. Den andra bilen följde efter oss och vi gav oss iväg. GPS:n visade 2,4 km, jag tänkte att det kanske var 1 km fågelvägen och 2,4 km om man följde vägen. Efter att vi kört de 2,4 km så ändrade GPS:n om och visade 3 km, det hade varit 2,4 km tills vi skulle svänga av. Vi fortsatte att köra då det ändå var på vägen hemmåt. Efter 7 km så kom vi fram. GPS:n hade visat restauranger som låg nära våran tidigare sökning och inte vår nuvarnde plats. Om det är handhavade fel eller GPS:n som är konstig ska jag låta vara osagt.

Går det att ställa in så att rösten pratar Svenska? Just nu berättar den vägbeskrivningen på engelska.

Älgtest

Igår testades bromsarna på 508:an. Även fast det inte är dubbdäck på bilen så "bettar" det bra på den isiga vägbanan. Fick även tillfälle att hälsa på skogens konung.

Start i isig uppförsbacke gick utan problem tack vara kombinationen antispinn och automatisk utläggning av handbromsen. Jag märkte inte ens att det spann något. Testade en gång till. Denna gången provocerade jag bilen lite mer för att se om den verkligen tog sig upp och det är inte några problem tack vare att fyrhjulsdriften kopplas in när framhjulen släpper. Blev faktiskt riktgt imponerad. Har tidigare testat generation 2 av haldex fyrhjulsdrift, den typen som sitter bl.a. i Volvo xc 90 från början av 2000 och den är ljusår ifrån smidigheten i denna. Där märker man att däcken spinner till, antisladd går in och skickar kraft till bakhjulen, men på denna Peugeot gick det helt ljudlöst.

Fjädringen sväljer "potthål" i grus/isvägen utan problem och här märks det att bilen är lite högra och har lite längre fjädringsväg. Det var riktigt behagligt att åka. Det döck upp några potthål i isvägen där man han tänka att nu kommer det att guppa till ordentligt, men bilen bara slank över utan att det studsa allt för mycket inne i kupén.

Telefon-handsfree

Kopplade ihop min telefon med handsfreen i bilen, via blåtand. Riktigt smidigt, och ljuded när jag ringde var helt ok. Vore bra om man kunnat spela upp media/musik från telefonen också i bilens högtalarsystem då den var ansluten via blåtand, men har inte sett ännu om det går att göra. Någon som vet?

 

Dag 3 och snöstorm...

med våran lånade 3008 HYbrid! Färden gick norrut på landsväg och det var stark vind, klart man kände att det blåste men det är en stadig bil och både fyrhjulsdriften och sportläget testades. Sportläget...ja då blir det fart! Men även omkörning i Aläget fungerar bra, den är pigg!!

När vi återvände då var det mörkt och även en hel del snö som va oplogat, tyvärr vågade jag inte dra på i 110 utan låg i 80 pga snön, men det kändes jätteskönt att ha furhjulsdriften och det kändes stadigt!! Nu var det ju inte optimalt att ha helljuset på pga snöfallet men helljuset är inte det bästa!

Vi är en familj på 2 vuxna o 2 barn, pga bagageutrymmet så räcker den nog inte för att åka på en 3-4-veckors Sverigesemester som vi brukar. Men den är skön att åka i, lite stötig i kallt guppigt väglag!

 

Bagaget

Största problemet utrymmesmässigt i 3008 är storleken på bagageutrymmet, alldeles för litet vårt behov. Det var precis att vår barnvagn fick plats på tvären, och sen var det fullt. Inte ens på höjden återstod så mycket plats för andra saker.

Att bageluckan är tvådelat är nog en smaksak om man gillar eller ej, och beroende på vad man skall lasta. Men jag märker att jag själv gärna vill fälla även den nedre luckan oavsett vad det är för saker jag lägger in, och därmed är det ett extra moment som jag kunde varit utan.

Utrymme och komfort

Kupén i 3008 känns stor, luftig och ljus. Det beror till stor del på det stora glastaket som ger rymd och släpper in mycket ljus, mycket bra! Man sitter bra, bekväma säten både i fram- och baksäten, men jag upplever dock förarsätet som något kort. Benutrymmet i baksätet får klart godkänt, och även takhöjden där är helt ok.

Det är snyggt och tåligt med lädersäten, men när man sätter sig i baksätet en kall vintermorgon är risken för frostskador i rumpan överhängande. Det borde vara lag på stolsvärme även i baksätet för lädersäten!

Det finns många bra förvaringsutrymmen och smarta fack för prylar också, facket i mittkonsolen är ju gigantiskt! Men när jag som förare vill lägga ifrån mig mobiltelefonen hittar jag ändå ingen bra plats för den...

Har testat med en barnstol i passargerarsätet. Ganska gott om plats för stolen, och naturligtvis nyckelavstängning av airbagen. Men hade önskat bättre fästpunkter att fästa stolen i.

Komforten vid lite längre resor känns bra, man sitter högt och har bra sikt, och motorn känns tyst och vibrationsfri (dieseln alltså ;)) Kanske lite stötigt från hjulen och vägljudet kunde varit lägre (kan dock bero på dubbdäcken)

Fullsatt i baksätet

Två barn med framåtvända bilbarnstolar samt en ungdom, då är det fullt i baksätet. En svaghet med bilen är att det är svårt att komma åt och spänna fast barnen i bilstolarna. Men när väl alla sitter fast så är barnen och ungdomen nöjda med bilresan. 

Vinterväglag och kullerstenar

Idag har bilens fjädring legat under luppen. Isiga, knögliga vägar samt stadstrafik på kullerstensvägar har testats. Bilen rullar fint och mjukt trots "tvättbrädevarning" och gupp. Bränsleförbrukning ligger på ungefär 5.4 l/ 100 km och då tycker jag verkligen att den körning som vi har gjort kan betecknas som "blandad", både landsväg och stadstrafik. Jag undrar hur man ska köra för att landa på 4.2 l/100 kr som specifikationerna anger?

Mot Göteborg

Tog med mig familjen på tur till Göteborg. Resan gick på kvällen och var ett ypperligt tillfälle att prova ljuset. Halvljuset fungerar bra, lyser upp sidorna, bra sken framåt. Helljuset kunde varit bättre. Vi lastade ett lätt bagage för två nätter och det var inget problem att få rum med, 1 veckas semester kan bli värre. Funktionen att fälla baksätet från bagaget utan att behöva krypa in i baksätet är väldigt smidigt. Familjen består av 4 vuxna och vi ger betyget: Rymligt och luftigt och väl framme i konstaterade vi att alla har suttit bra. Bilen känns stabil vid motorvägsfart och med sportläget blir omkörningarna snabba, säkra och smidiga.

 

På östra sidan av landet

Jag har har nu använt 3008 Hybrid under två dagar och jag har ändrat uppfattning om stötigheten i bilen. I ett tidigare blogginlägg skrev jag att jag tycker att bilen var lite hård och stötig. Nu när jag har använt bilen lite mer och franför allt kört en långkörning så har jag ändrat uppfattning till att tycka att bilen är tydlig och bra istället. Det stör mig inte alls längre.

En annan nyhet var att bilen saktar in ganska markant när man släpper på gasen, motorbromsning. Bilen använder denna energi genom att lagra detta i batteriet som jag sedan kan använda. Denna effekt har fått mig att ändra på mitt körsätt till det bättre. Jag uppfattar det som att jag kör mer planerat och lugnare helt naturligt och att jag använder nästa aldrig bromsen. Mitt körsätt har blivit mer av att flyta fram i trafiken och det känns behagligt.

Jag har bara en negativ uppfattning av denna mycket positiva upplevelse och det är bränsleförbrukningen som inte alls har varit så positiv som reklamen har givit. Jag har kört lugn långfärd 80-100 km/h och korta sträckor på 110. Att då ha en medelförbrukning på 5.5 liter /10 mil körning känns inte så bra, franför allt när reklamen nämner siffror på 3.8. Min nuvarande Peugetot 308 har betydligt lägre bränsleföbrukning än denna nya bil.

Peugeot 3008 hybrid4

Provade på sportmode och det var inget snack om saken att bilen drog iväg! Optimalt vid omkörning  t.ex. Idag tänkte jag ta mig och mina vänner till Nyköping och imorgon ska bilen vidare till Halmstad. Det kommer nog gå bra, ser fram emot en längre bilfärd!

stadskörning

ja, då har man testat på stadskörning. helt optimalt med en hybrid vid rödljus och köer mm. skön att köra, automat är ju en lyx i sig.

ska ut på längre körning imorgon, intressant.....

En dag med lite bilkörning...

 

som har varit stadskörning! Vaknade med några minusgrader och det har kommit lite lätt snö! Gick ut och startade bilen och motorn gick direkt igång alltså inte el....kanske pga kylan?! När jag några minuter senare kom ut så va bilen inte varm men inte heller iskall! Vindrutetorkana tog bort snön så det va bara att backa ut från infarten! Har fickparkerat en del och det är ganska bra vändradie på bilen! Förbrukningen ligger väl nu på 0.62 med igår landsvägskörning och idag stadskörning!  Känns som jag känner bilen mera idag och att den är "min", vrider lätt på nyckeln o den är igång och att motorbromsa istället för att trycka på bromsen och då samtidigt ladda batteriet! :) Sedan att jag inte har elkört så mycke...trots stadskörning...kanske jag har varit för häftig på gasen?! Såg någon som kommenterat passagerarsidan och pinnen för flytt av säte och jag tycker också den sitter långt fram och trycker mot underbenen! Automatare är väldigt skönt att köra och även idag är den mjuk i växlingarna! Att sitta högt är också skönt men jag som liten kan tycka att det är "lite" jobbigt att ta sig in och ut...men....när man väl sitter där så är det ju otroligt skönt att sitta lite högre! 

Framrutan är ju ganska stor...om jag jämför med våran Saab! Sidorstolparna blir ju rätt stora och man får se upp så man inte missar en gående vid övergångsstället! Fyrhjulsdriften blev kanon idag när jag skulle in på infarten....lite nivåskillnad med asfalt och snö gjorde att jag kom in på ett kick! :) 

En bild på mittpanelen...inte så mycke lull lull, lite krom! :) 

 

Dag 1

Bilen är en boja när man inte använder den, när den bara står där på parkeringen och tickar. Skatt, försäkring, parkeringsavgifter, värdeminskning, stöldrisken i storstan… Men allt det där slipper jag bekymra mig för den här helgen! I hård konkurens lyckades jag med bedriften att övertyga en jury att jag är rätt person att vara testpilot för nya Peugeot 305 MXH. Det ska bli en fantastisk känsla att få köra en ny, fulltankad miljöbil. Sannolikheten att vi någonsin kommer att kunna gå till bilhandlaren och slänga upp 440 papp och casha ut en lyxvariant av en splitter ny miljöbil känns i nuläget fjärran. Därför är det med ett leende lika brett som mina axlar som jag ger mig i kast med uppdraget.

Planen är att hämta ut bilen i eftermiddag och sedan utsätta den för Stockholms eftermiddagstrafik och den trånga parkeringen utanför storhandeln i Kungens kurva. Kommer det vara svårt att parkera en så stor bil? Kommer den att rymma alla våra matkassar?

Därefter kommer vi att göra en större utflykt för att sätta bilen på långfärdsprov. Lite oklart än vart vi kommer att hamna men med fria mil och tanken full så ligger vägen öppen. Melodifestivalen i Karlstad? Vasaloppet i Mora? Treriksröset? En sväng runt Hisingen? Häng med så får du se!
 

3008 - Första mötet

Hämtade bilen igår hos Peugot i Göteborg, och det blev en ganska kort tur hem till garageuppfarten. De första intrycken kan sammanfattas: Rymlig och luftig kupé, där det ljusa glastaket spelar en stor roll. Mycket elektronik i olika konstellationer, och en lite annorlunda körupplevelse speciellt vid låg fart där samverkan mellan el- och dieselmotor gör sig gällande. Då jag inte testat någon liknande hybridbil förut ser jag fram emot att få känna lite mer på detta koncept.

To be continued…
 

Peugeot 3008 HYbrid4, en bil med många egenskaper

Teknik & körglädje

Jag kan inte säga annat än att Peugeot 3008 HYbrid4 bjöd på både teknik och körglädje i ett enda paket under dagarna jag testkörde den. Skillnaden mot att köra en bil med vanlig automatlåda skiljer sig inte så mycket, det vill säga om man bortser från den återkommande ljudlösheten och förbrukningen förstås.


Körning i stadstrafik och på landsvägen

Det är en fröjd att sitta och köra i Peugeot 3008 HYbrid4 tack vare att man sitter så pass högt upp. Den överblick jag fick är långt mycket bättre än den jag får i både vår Volvo S40 och vår Opel Astra, vilket inte är så konstigt eftersom man sitter så pass mycket högre upp. I stadstrafik går elmotorn in och hjälper så ofta den kan, det vill säga när den har tillräckligt med laddning, vilket tyvärr inte är så ofta eller så länge som jag skulle vilja.


Sensorer och varningar

Så gott som alla nya bilar i dagsläget har sensorer runtom, och Peugeot 3008 HYbrid4 är inget undantag. Eftersom jag inte har sensorer i varken volvon eller opeln så ser jag det som ett väldigt bra hjälpmedel när man till exempel parkerar.

En annan bra finess är att bilen varnar om man till exempel stannar och öppnar dörren utan att först drar i den lilla handbromsknappen. Dessutom behöver man inte “lossa på handbromsen”, om man inte vill, när man ska köra iväg, det räcker att man gasar så släpper bilen automatiskt upp handbromsen åt dig.


Växellådan

Så länge som man kör lugnt med bilen och inte pressar den allt för hårt beter sig växellådan mycket bra. När jag testkörde bilen och gjorde snabba accelerationer i både autoläge och sportläge betedde sig växellådan riktigt illa. Hela bilen gungade väldigt påtagligt under växlingarna, vilket tydligen ändå ska vara en förbättring i denna bil jämfört me “vanliga” Peugeot 3008, eftersom elmotorn ger dragkraft i övergångarna mellan växlarna. Enligt mig hjälper inte elmotorn på långa vägar tillräckligt för att förhindra denna gungning vid växlingarna vid snabba accelerationer trots att batteriet var tillräckligt laddat.


Batteriet och dieselmotorn

Ett batteri måste laddas lite då och då, och ett batteri i en hybridbil skiljer sig inte på den punkten. Till en början var det rätt ovant att bilen motorbromsade så pass kraftigt som den gjorde, vilket är förståerligt eftersom battriet laddas vid bland annat motorbromsningarna, men jag vande mig rätt snabbt vid den nya körstilen. Laddningen av batteriet sker helt automatiskt även under körning med dieseldriften då så behövdes utan att jag märkte någon effektskillnad av motorn.

Futtiga 3 kilometer, (enligt säljaren på Peugeot) är den maximala körsträckan på kontinuerlig eldrift, vilket jag tycker är alldeles för lite för en diesel-el-hybridbil. Laddningsnivån av batteriet nådde aldrig upp till max under de dagar jag testkörde bilen, det var snarare så att laddningsnivån låg på runt 50%, vilket motsvarar en körsträcka på ca 1,5 kilometer vid kontinuerlig eldrift.


Komfort

Så länge som vägen tillåter det är det en skön känsla att glida omkring i en Peugeot 3008 HYbrid4. Komforten på knottriga och smågropiga vintervägar är tyvärr inte den bästa mycket tack vare den rätt hårda fjädringen som gör att det studsar på rätt bra inne i bilen. På sommaren kan bilen säkert vara mycket trevligare att köra, men eftersom vi har mer vinter än sommar här uppe i norra Sverige passar inte den hårda fjädringen lika bra här som i delar av världen där det är barmark året runt.

En annan aspekt av komfort är temperaturen och eventuell imma på rutorna i bilen. Imma märkte jag inga som helst problem av under testkörningen. Temperaturmässigt var det heller inga bekymmer. Ett plus är att reglaget för klimatanläggningen tillåter att man styr all temperatur med endast ett vred om man vill, eller så kan man välja att ställa in temperaturen separat för förare och passagerare. Dessutom har Peugeot 3008 HYbrid4 två luftutblås via bakre delen på mittkonsolen till baksätet vilket är riktigt bra, speciellt på sommaren då kanske barnen åker där bak.

Utrymme

Det här är en punkt där bilen verkligen glänser. Det är gott om plats för benen i både fram- och baksätet samt att takhöjden i baksätet är riktigt bra. Trots min långa rygg har jag inga som helst problem med att sitta i baksätet utan att ta i taket, ett stort plus.

 

Lastutrymmet är dock inte en av ljuspunkterna för bilen. Trots att man öppnar bagageluckan måste man dessutom fälla ner ytterligare en lucka för att kunna komma åt hela bagageutrymmet. 

Barnvagnar är nog något som inte är riktigt tänkt att transporteras i denna bil, och som synes rymdes inte barnvagnen den “rätta” och enklaste vägen, utan jag blev tvungen att ställa den på tvären. Dessutom är ett barnvagslyft in i bagaget på Peugeot 3008 HYbrid4 inte det bästa lyftet man kan göra för ryggen, det är alldeles för högt upp och dessutom måste man som sagt vrida barnvagnen, men den rymdes.


Miljö och säkerhet

Bilen får bara godkänt på punkten förbrukning. Den blandade körningen, enligt specifikationen ska vara 4,2L/100km, men under mina testdagar kom jag endast ner till en förbrukning på 6,7L/100km. Detta kan till viss del förklaras med att jag inte hade bilen tillräckligt länge, plus att jag gjorde en del snabba accelerationer och att jag inte bemästrat den nya körstilen med motorbromsning och laddning av batteriet.

Tyvärr har Peugeot valt att sätta in den större av dieselmotorerna i denna bil, det ska tydligen finnas en dieselmotor på 128hk som de kunde ha satt in för att få ner förbrukningen ytterligare, men de valde istället att sätta in denna motor för att få fram den magiska “200hk”-siffran när man kombinerar el- och dieseldrift.

Reservdäck är något som inte finns med i Peugeot 3008 HYbrid4, istället har de valt att skicka med en kompressor som man kan koppla in i ett av 12-voltuttagen i bilen. Med denna kompressor kan man välja att bara pumpa ett däck eller eventuellt fylla på ett punkterat däck med ett fyllningsmedel, liknande det som finns till försäljning på burk, som gör att man kan ta sig till närmaste verkstad.

En sak som förbryllar mig angående säkerheten är att när jag satte mig i passagerarsätet för första gången kunde jag olyckligtvis komma åt reglaget för att flytta stolen bakåt och framåt med mina vader. Detta problem hade jag inte på stolen i förarsätet.

Tänk dig följande: Två personer åker i bilen, en bil kommer åkande mot dem i fel körriktning och en frontalkrock är ofrånkommande. Passageraren reagerar genom att dra benen mot sig och råkar komma åt reglaget för att flytta stolen. Passagerarstolen åker bakåt vilket leder till att passagerarens bilbälte inte kan sträckas som det är tänkt... vad händer då? Det tror jag inte är något som Euro NCAP testar, och tydligen inte heller teknikerna på Peugeot.

Nu är det kanske inte så många personer som råkar komma åt reglaget för att flytta passagerarstolen, till exempel märkte min bror inte av det alls trots att jag sa, och visade hur jag kunde göra, han hade dock lite längre smalben än jag. Men fakta kvarstår, jag är knappast ensam som kan råka komma åt reglaget.

Totalt sett

Totalt sett är Peugeot 3008 HYbrid4 en riktigt trevlig bil att köra trots sina växlingsproblem. De punkter som drar ner betyget för mig är givetvis det säkerhetsmässiga med att Jag kommer åt reglaget för passagerarstolen utan att jag vill det. En annan punkt är nypriset samt andrahandsvärdet. En bil som kostar i närheten av 400 000 kronor borde, enligt mig, ha en skön fjädring oavsett vägunderlag, en omärkbar växling och bättre mycket längre batteridrift. Vad händer efter kanske 10 år, måste batteriet bytas ut då, och till vilken kostnad? 

Varierad körning

En spännande funktion är att det går att välja olika alternativ för körningen. Bilen gick mest på autoläge vid gårdagens körning. Det är intressant att det låter som om bilen stänger av sig när den går över till elfunktion, några gånger fick jag hjärtat i halsgropen vid storstadkörning när jag trodde att jag fått motorstopp vid olika rödljus men vid ett lätt tryck på gasen så rullade bilen iväg så fint ingen.

Vid omkörningar på motorvägen när det behövdes lite extra kraft kopplades sportläget in och bilen accelerarade genast snabbare.

I efterhand kom jag på att jag borde ha kopplat över till ZEV-läget när jag körde längs Rotebroleden i rusningstrafik kl 1715. Rusningstrafik är förresten inte ett bra ord, borde kallas för snigeltrafik för det var knappt styrfart. Då hade det nog fungerat utmärkt med att köra enbart på batteridrift.

Den manuella fyrhjulsdriften kommer jag att prova på snöiga vägar i helgen.

Pass på; Peugeot

Igår kom dagen då bilen, en Peugeot 508 RXH, skulle hämtas ut hos Björkmans Bil i västerås. Första intrycket var Wow, vad många knappar :)

Efter en riktigt bra genomgång av bilen på firman rullade vi iväg. Det blev blev både test i storstadsmiljö i Stockholm och vinterväglagskörning på landet.