Älgtest

Igår testades bromsarna på 508:an. Även fast det inte är dubbdäck på bilen så "bettar" det bra på den isiga vägbanan. Fick även tillfälle att hälsa på skogens konung.

Start i isig uppförsbacke gick utan problem tack vara kombinationen antispinn och automatisk utläggning av handbromsen. Jag märkte inte ens att det spann något. Testade en gång till. Denna gången provocerade jag bilen lite mer för att se om den verkligen tog sig upp och det är inte några problem tack vare att fyrhjulsdriften kopplas in när framhjulen släpper. Blev faktiskt riktgt imponerad. Har tidigare testat generation 2 av haldex fyrhjulsdrift, den typen som sitter bl.a. i Volvo xc 90 från början av 2000 och den är ljusår ifrån smidigheten i denna. Där märker man att däcken spinner till, antisladd går in och skickar kraft till bakhjulen, men på denna Peugeot gick det helt ljudlöst.

Fjädringen sväljer "potthål" i grus/isvägen utan problem och här märks det att bilen är lite högra och har lite längre fjädringsväg. Det var riktigt behagligt att åka. Det döck upp några potthål i isvägen där man han tänka att nu kommer det att guppa till ordentligt, men bilen bara slank över utan att det studsa allt för mycket inne i kupén.