Varierad körning

En spännande funktion är att det går att välja olika alternativ för körningen. Bilen gick mest på autoläge vid gårdagens körning. Det är intressant att det låter som om bilen stänger av sig när den går över till elfunktion, några gånger fick jag hjärtat i halsgropen vid storstadkörning när jag trodde att jag fått motorstopp vid olika rödljus men vid ett lätt tryck på gasen så rullade bilen iväg så fint ingen.

Vid omkörningar på motorvägen när det behövdes lite extra kraft kopplades sportläget in och bilen accelerarade genast snabbare.

I efterhand kom jag på att jag borde ha kopplat över till ZEV-läget när jag körde längs Rotebroleden i rusningstrafik kl 1715. Rusningstrafik är förresten inte ett bra ord, borde kallas för snigeltrafik för det var knappt styrfart. Då hade det nog fungerat utmärkt med att köra enbart på batteridrift.

Den manuella fyrhjulsdriften kommer jag att prova på snöiga vägar i helgen.