Peugeot 3008 HYbrid4, en bil med många egenskaper

Teknik & körglädje

Jag kan inte säga annat än att Peugeot 3008 HYbrid4 bjöd på både teknik och körglädje i ett enda paket under dagarna jag testkörde den. Skillnaden mot att köra en bil med vanlig automatlåda skiljer sig inte så mycket, det vill säga om man bortser från den återkommande ljudlösheten och förbrukningen förstås.


Körning i stadstrafik och på landsvägen

Det är en fröjd att sitta och köra i Peugeot 3008 HYbrid4 tack vare att man sitter så pass högt upp. Den överblick jag fick är långt mycket bättre än den jag får i både vår Volvo S40 och vår Opel Astra, vilket inte är så konstigt eftersom man sitter så pass mycket högre upp. I stadstrafik går elmotorn in och hjälper så ofta den kan, det vill säga när den har tillräckligt med laddning, vilket tyvärr inte är så ofta eller så länge som jag skulle vilja.


Sensorer och varningar

Så gott som alla nya bilar i dagsläget har sensorer runtom, och Peugeot 3008 HYbrid4 är inget undantag. Eftersom jag inte har sensorer i varken volvon eller opeln så ser jag det som ett väldigt bra hjälpmedel när man till exempel parkerar.

En annan bra finess är att bilen varnar om man till exempel stannar och öppnar dörren utan att först drar i den lilla handbromsknappen. Dessutom behöver man inte “lossa på handbromsen”, om man inte vill, när man ska köra iväg, det räcker att man gasar så släpper bilen automatiskt upp handbromsen åt dig.


Växellådan

Så länge som man kör lugnt med bilen och inte pressar den allt för hårt beter sig växellådan mycket bra. När jag testkörde bilen och gjorde snabba accelerationer i både autoläge och sportläge betedde sig växellådan riktigt illa. Hela bilen gungade väldigt påtagligt under växlingarna, vilket tydligen ändå ska vara en förbättring i denna bil jämfört me “vanliga” Peugeot 3008, eftersom elmotorn ger dragkraft i övergångarna mellan växlarna. Enligt mig hjälper inte elmotorn på långa vägar tillräckligt för att förhindra denna gungning vid växlingarna vid snabba accelerationer trots att batteriet var tillräckligt laddat.


Batteriet och dieselmotorn

Ett batteri måste laddas lite då och då, och ett batteri i en hybridbil skiljer sig inte på den punkten. Till en början var det rätt ovant att bilen motorbromsade så pass kraftigt som den gjorde, vilket är förståerligt eftersom battriet laddas vid bland annat motorbromsningarna, men jag vande mig rätt snabbt vid den nya körstilen. Laddningen av batteriet sker helt automatiskt även under körning med dieseldriften då så behövdes utan att jag märkte någon effektskillnad av motorn.

Futtiga 3 kilometer, (enligt säljaren på Peugeot) är den maximala körsträckan på kontinuerlig eldrift, vilket jag tycker är alldeles för lite för en diesel-el-hybridbil. Laddningsnivån av batteriet nådde aldrig upp till max under de dagar jag testkörde bilen, det var snarare så att laddningsnivån låg på runt 50%, vilket motsvarar en körsträcka på ca 1,5 kilometer vid kontinuerlig eldrift.


Komfort

Så länge som vägen tillåter det är det en skön känsla att glida omkring i en Peugeot 3008 HYbrid4. Komforten på knottriga och smågropiga vintervägar är tyvärr inte den bästa mycket tack vare den rätt hårda fjädringen som gör att det studsar på rätt bra inne i bilen. På sommaren kan bilen säkert vara mycket trevligare att köra, men eftersom vi har mer vinter än sommar här uppe i norra Sverige passar inte den hårda fjädringen lika bra här som i delar av världen där det är barmark året runt.

En annan aspekt av komfort är temperaturen och eventuell imma på rutorna i bilen. Imma märkte jag inga som helst problem av under testkörningen. Temperaturmässigt var det heller inga bekymmer. Ett plus är att reglaget för klimatanläggningen tillåter att man styr all temperatur med endast ett vred om man vill, eller så kan man välja att ställa in temperaturen separat för förare och passagerare. Dessutom har Peugeot 3008 HYbrid4 två luftutblås via bakre delen på mittkonsolen till baksätet vilket är riktigt bra, speciellt på sommaren då kanske barnen åker där bak.

Utrymme

Det här är en punkt där bilen verkligen glänser. Det är gott om plats för benen i både fram- och baksätet samt att takhöjden i baksätet är riktigt bra. Trots min långa rygg har jag inga som helst problem med att sitta i baksätet utan att ta i taket, ett stort plus.

 

Lastutrymmet är dock inte en av ljuspunkterna för bilen. Trots att man öppnar bagageluckan måste man dessutom fälla ner ytterligare en lucka för att kunna komma åt hela bagageutrymmet. 

Barnvagnar är nog något som inte är riktigt tänkt att transporteras i denna bil, och som synes rymdes inte barnvagnen den “rätta” och enklaste vägen, utan jag blev tvungen att ställa den på tvären. Dessutom är ett barnvagslyft in i bagaget på Peugeot 3008 HYbrid4 inte det bästa lyftet man kan göra för ryggen, det är alldeles för högt upp och dessutom måste man som sagt vrida barnvagnen, men den rymdes.


Miljö och säkerhet

Bilen får bara godkänt på punkten förbrukning. Den blandade körningen, enligt specifikationen ska vara 4,2L/100km, men under mina testdagar kom jag endast ner till en förbrukning på 6,7L/100km. Detta kan till viss del förklaras med att jag inte hade bilen tillräckligt länge, plus att jag gjorde en del snabba accelerationer och att jag inte bemästrat den nya körstilen med motorbromsning och laddning av batteriet.

Tyvärr har Peugeot valt att sätta in den större av dieselmotorerna i denna bil, det ska tydligen finnas en dieselmotor på 128hk som de kunde ha satt in för att få ner förbrukningen ytterligare, men de valde istället att sätta in denna motor för att få fram den magiska “200hk”-siffran när man kombinerar el- och dieseldrift.

Reservdäck är något som inte finns med i Peugeot 3008 HYbrid4, istället har de valt att skicka med en kompressor som man kan koppla in i ett av 12-voltuttagen i bilen. Med denna kompressor kan man välja att bara pumpa ett däck eller eventuellt fylla på ett punkterat däck med ett fyllningsmedel, liknande det som finns till försäljning på burk, som gör att man kan ta sig till närmaste verkstad.

En sak som förbryllar mig angående säkerheten är att när jag satte mig i passagerarsätet för första gången kunde jag olyckligtvis komma åt reglaget för att flytta stolen bakåt och framåt med mina vader. Detta problem hade jag inte på stolen i förarsätet.

Tänk dig följande: Två personer åker i bilen, en bil kommer åkande mot dem i fel körriktning och en frontalkrock är ofrånkommande. Passageraren reagerar genom att dra benen mot sig och råkar komma åt reglaget för att flytta stolen. Passagerarstolen åker bakåt vilket leder till att passagerarens bilbälte inte kan sträckas som det är tänkt... vad händer då? Det tror jag inte är något som Euro NCAP testar, och tydligen inte heller teknikerna på Peugeot.

Nu är det kanske inte så många personer som råkar komma åt reglaget för att flytta passagerarstolen, till exempel märkte min bror inte av det alls trots att jag sa, och visade hur jag kunde göra, han hade dock lite längre smalben än jag. Men fakta kvarstår, jag är knappast ensam som kan råka komma åt reglaget.

Totalt sett

Totalt sett är Peugeot 3008 HYbrid4 en riktigt trevlig bil att köra trots sina växlingsproblem. De punkter som drar ner betyget för mig är givetvis det säkerhetsmässiga med att Jag kommer åt reglaget för passagerarstolen utan att jag vill det. En annan punkt är nypriset samt andrahandsvärdet. En bil som kostar i närheten av 400 000 kronor borde, enligt mig, ha en skön fjädring oavsett vägunderlag, en omärkbar växling och bättre mycket längre batteridrift. Vad händer efter kanske 10 år, måste batteriet bytas ut då, och till vilken kostnad?