Peugeot 3008 hybrid4

Efter min något korta sväng med bilen idag blev jag ändå väldigt förvånad när jag låste den. Jag gjorde det både en och två gånger och insåg att  varenda gång man låste bilen åkte sidospeglarna in. Varför det undrade jag som själv bor på landet och inte hade en tanke på att man i stan kanske parkerar bilen på vägkanten. Detta kan ju såklart resultera i att någon kör så nära bilen att sidospeglarna åker av! Ja, det var väl en av alla smarta detaljer som jag kommer stöta på under min weekend. Hittills bara positivt överraskad!

Peugeot dieselhybrid

Fräsch bil stod och väntade på oss vid entren. Härligt att kliva in och sätta sig lite högre än normalt. Startögonblicket är härligt, tyst, det gäller att hålla kolla på gångtrafikanter för de hör inte att bilen har startat. Första körningen kändes lite stötig men det kan vara vårt exemplar, men också ett sätt att hålla ner bränsleförbrukningen. Svärföräldararna fick en liten provtur och i baksätet sitter man mycket bra.

Peugeot 3008

Stegade in hos återförsäljaren med stor nyfikenhet, vad var det för bil jag skulle få prova?! Fick en snabb genomgång tillsammans med säljaren och sedan var det äntligen dags att få sätta sig bakom ratten. Kände igen en hel del av interiören från min egen 308 vilket gav en viss trygghet i allt det nya spännande. Backade försiktigt ut ur bilhallen lätt hänförd över tystnaden, hörde ju inte ens när bilen startade, fantastiskt!!  Första intrycket var enbart positivt, vilken härlig bil jag skulle få lära känna under kommande helg.

 

Bilen uthämtad...

Då va bilen Peugeot 3008 HYbrid 4 uthämtad hos Bilhuset i Piteå AB ! Efter genomgång av bilen så körde 3/4 av familjen en tur norrut, det blev både landsväg o stadskörning! Trodde ju att vi skulle få köra på vinterväglag med snö...men efter några dagar med många plus så var det ordentligt blött och tom lite regn! Men testdagarna är ju inte slut och hinner nog med annat väglag också!  

Första reflektionerna är: ganska mysko när man startar bilen och den är helt tyst, den är igång med enbart batteriet och man trampar på gasen och den går iväg tyst tyst! Sedan sätts motorn igång! Att köra automatare är också lite ovanligt för mig men det är ju jättehärligt! Bra växling inget stötigt! Skönt med en lite högre bil! Man sitter skönt både som förare o passagerare. Sonens utlåtande om baksätet är också bra! Verkar vara bra med benutrymme bak! Känns som lite för många spakar vid ratten! Det hann att bli mörkt och tycker nog att helljuset inte är det bästa! Detta är det första utlåtandet och efter ca 12 mils bilåkande! Fortsättning följer.....

Första mötet dieselhybrid

Hämtade ut bilen idag i strålande vårväder på Smålands motor Kalmar. Efter en detaljrik och bra genomgång av Per-Åke tog jag den långa vägen hem. Som fd Citroenägare kände jag igen mig vad gällande reglage. Nu får vi se vad gäller för helgen, Göteborg kanske.

Larmknapp

I mittkonsollen finns förutom navigeringsratten, inställningar för radio, och kopping till egen musik på telefonen möjlighet att svara och lägga på telefonen (om man kopplat ihop bilen med mobilen via blåtand). På förarsidan fanns även parkeringshjälp eller mätning av parkeringsficka, du får själv parkera. Det är inte som på t.ex. Toyota prius att bilen parkera åt dig utan du får mäta avståndet i en parkeringsficka så säger bilen åt dig om du kan parkera eller inte, sen får du med hjällp av sensorer fram och bak på bilen parkera själv.

På förarsidan finns även knappen för automatisk avbändning av hel och halvljus. Mycket smidigt tillbehör så att du som förare slipper blippa med vänsterhanden hela tiden vid mörkerkörning.

På passagerarsidan finns det tre knappar, högst upp avstängning av larm, om man t.ex. lämnar hunden i bilen så att larmet inte går på när denne hoppar runt i bilen. De två andra knapparna förstod jag inte, Peugeot märket ska man tydigen kunna komma i kontakt med någon for av person för frågor rörande Peugeot och den röda knappen förstog jag det som att det skulle vara kopplat till 112.

Nu provade jag aldrig den knapppen men vad skulle hända om ett barn "råkar" trycka på den?

Under alla dessa knappar fanns även värme för baken om man var frusen.

GPS:n

GPS:n var väldigt lätt att ställa in och kartan var uppdaterad. Det var lite svårt att läsa av i starkt solljus då panelen är av lcd, typ som tv:n.

Hastighetsmätaren

Varvräknare och hastighetsmätare som är lättavlästa. Mellan dessa två stora mätare sitter kylvatten temp, bränslemängd och oljetemp med analoga mätare. Under dessa sitter en digital mätare som kan visa, trip 1, trip 2, laddning, växlingsläge, medelförbrukning och tot räckvidd på nuvarande tank.

Hämtning av bilen

Var inne på Jonsson bil under lunchen och hämtade bilen. Det blev en Peugeot 508 rxh. Blev varmt mottagen av säljare som visade mig de viktigaste funktionerna på bilen. Mycket trevligt mottagande måste jag säga.

Första dagen

Efter jobbet tog jag mig direkt till stenbergs bil i Katrineholm, fick nycklarna efter ett trevligt bemötande och åkte den 15 km långa färden hem. När jag startar bilen blir jag förvånad, är den verkligen på? Japp, det var den. Gasade försiktigt och så var jag redo att ta mig ut på vägarna. Hittills har jag endast reagerat på att bromsarna tar så fort jag ens tänker tanken på att bromsa, det gjorde att min bilkörning blev en aning ryckig men jag antar att jag med lite mer körning kommer att vänja mig! Imorgon ger jag mig ut på landsvägskörning, återkommer!

Ett sista ord

När det var dax att lämna tillbaka bilen känndes det lite vemodigt. På något sett hade man ju vant sig vid att inte behöva hålla koll på i vilken ficka man lagt bil nyckeln, eller släpa runt på gpsn. Jag och familjen har varit väldigt nöjda med bilen. Kan tycka att den är lite seg om man inte har den på sporsläge. Men den är ju ofta så med disel. Jag tycker att sensorerna som sitter runt om bilen är väldigt hjälpsamma. Efter som bakrutan är pytte liten så behövs dom. I bilen är det gott om plats båd för föraren och pasageraren. Och då är vi en ganska lång familj. Men om man ska sitta tre i bak och har två barnstolar så får man inte vara för bred om baken. Jag gillade även "brickan" som man kunde fälla ut i baksätet. Där fanns det plats för barnens dricka och snacks. Eller om dom blev osams på vägen funkade detta bra som en "det här är din sida och det här är din sida"

Glas taket är det som pasagerarna gillade mest. Det var inte så mycket jag märkte av som körde. Men visst känndes det instängt när man inte hade öppet. Bakluckan funkade bra för oss. Vi har ingen vagn som ska med. Allt som vi ville packa in fick plats utan problem. 

Men priset är inte positivt. Jag kan tycka att den är alldeles gör dyr för en medelsvensson att köpa. Och att den går på el känndes inte som det ultimata. Det var väldigt svårt att få den att köra bara på el motorn. Minsta gasning så gick den över på disel. Men jag gillade utseendet. Tycker den ser grum ut. Det tilltalade mig. Och färgen var fin också.

Omdöme och avslutning

Jag har delade känslor inför Peugeot 508 RXH. Dels är den mycket trevlig att köra och den har tonvis med utrustning. Den har en trevlig motor och den är ganska billig i drift (inte så billig som Peugeot vill hävda dock). Det är en stor och säker bil som man direkt trivs i och man sitter finfint på alla positioner i den. Kupén är ljus och rymlig och ljudnivån är låg.
Det som stör mig en del är att detta är en miljöbil. Det är naturligtvis lovvärt att satsa på elmotorer men att göra det i en så stor bil som detta känns nästan helt meningslöst. Jag antar att Peugeot siktar in sig på någon sorts miljömedveten medelsvensson men jag kan nog med viss säkerhet att de inte kommer att lägga de dryga 440 000 som denna bil faktiskt kostar (de finns från ca 399 000). Om man nu vill vara miljövänlig, och det vill vi väl alla, så borde man väl välja en bil med mycket mindre utsläpp?
Den målgrupp som jag tror blir attraherade av denna bil är de som vill ge ett intryck av att vara miljömedvetna men som egentligen inte är det utan mest är ute efter att köra på som vanligt.
Jag tycker verkligen att det är bra att man utvecklar snålare motorer och att man laborerar med alternativa drivmedel men jag tror inte att det här är vägen att gå.
Det har verkligen varit trevligt att köra bilen en helg och jag har blivit ordentligt intresserad av att testa en mer ordinär version av Peugeot 508.
 

Design

Peugeot 508 RXH har en design som inte direkt sticker ut. Det jag först reagerade på var 18-tumsfälgarna och de enorma backspeglarna och naturligtvis det enorma panoramataket men i övrigt ger den ett nästan alldagligt intryck vilket Peugeot verkligen inte brukar göra. Jag kan tycka att det är lite tråkigt men glömmer det snabbt eftersom man tämligen fort vänjer sig vid en bils utseende hur uppseendeväckande det än må vara.
Inte heller inne i bilen finns det detaljer som man blir sådär härligt ”men vad fransmännen hittar på skumma saker”-förvånad. Inga dörrhandtag som ser ut som korkskruvar, inga obegripliga knappar med mystiska symboler och inga meningslösa funktioner som finns till ”bara för att”. Kort sagt är det inget som sticker i ögat eller som för den delen heller glatt överraskar. Bara för att få känna mig lite fransk skickade jag till slut på mig en basker och tuggade loss på en baguette samtidigt som jag avundsjukt och med saliven hungrigt rinnande nerför hakan kände lukten av min sambos utsökt tillagade escargot som hon hade packat ner i picknick-korgen.
 

Att köra

Som jag nämnt tidigare är bilen mycket trevlig att köra. När man rattar runt den i stadsmiljö är den lätt att hantera och har helt godkänd svängradie och jag upplever att jag har bra kontroll över var jag har bilen, var den börjar och var den slutar. Den känns helt enkelt mindre än vad den är. När man ska parkera är det väldigt trevligt att man har sensorer runt hela bilen som varnar när man kommer för nära. Speciellt viktigt är detta bak eftersom bakrutan faktiskt är löjligt liten. Jag kan verkligen inte förstå hur man kan göra en bakruta så liten, man ser nästan ingenting.
När man kör sakta på små vägar jobbar motorn mjukt och effektivt som moderna dieselmotorer alltid gör och automatlådan växlar när den ska om än något segt. Vid långkörning ger motorn en ännu mer angenäm upplevelse. Riktigt låg ljudnivå i kupén, massor av inställningsmöjligheter av sittställningen och sköna säten förhöjer såklart känslan av välbehag. 4-hjulsdriften fick jag aldrig någon riktig chans att testa men tidigare erfarenheter har visat att 4-hjulsdrift är ovärderligt när man verkligen behöver det men att dessa tillfällen är ytterst sällsynta, åtminstone i mitt liv.
 

Komfort och utrymme

Peugeot 508 RXH har, som Peugeot nästan alltid har haft, generösa utrymmen i förarmiljö. Det som förvånar mig något är att det också är gott om plats i baksätet, något som jag haft problem med i andra modeller såsom 407. Tyvärr är bagageutrymmet på tok för litet för att vara i en så stor bil. Detta beror till viss del att batteripacket sitter under bagaget men även utan det är bagaget för litet för min smak. Jag får inte in min barnvagn på djupet, vilket jag tycker att man ska kunna i en familjebil.
Förarmiljön är dock utsökt och panoramaglaset i taket ger en härlig känsla av öppenhet och frihet. Bilen är full av lull-lull som styrs med knappar och vred av vilka de flesta sitter i mittkonsolen. Dessa är mycket lätthanterade och enkla att förstå sig på. Nu är jag en person som tycker mycket om att pilla med diverse elektroniska hjälpmedel men även en person som inte har intresset på rätta stället (läs: min sambo) hittar med lätthet rätt i teknikdjungeln i 508:an.
Hur du vill växla ställer du lätt in med en mycket lättskött ratt mitt på konsolen och man förstår direkt vilket läge som ger vilket resultat. Det är bara ett läge som genererar en viss förvirring och det är ZEV-läget. När jag hämtade ut bilen hos Jonsson Bil i Örebro kunde inte försäljaren förklara vad det var och när jag senare skulle testa visade det sig att instruktionsboken inte fanns i bilen. Jag snokade lite på nätet och fann ZEV-läget kopplar över på el och helt stänger av dieselmotorn. I min iver över att testköra glömde jag senare att prova detta läge men i ärlighetens namn, hur spännande verkar det att köra på en 30-hästars elmotor i en bil som väger 2 ton? Det är antagligen något jag inte saknar.
 

Motor och utrustning, Peugeot 508 RXH

Direkt när man kör iväg med bilen känner man att Peugeot 508 RXH är en bil som är mycket angenäm att köra, den har en kraftfull dieselmotor som ger mer kraft än vad jag som förare egentligen behöver och om detta varit en renodlad dieselbil så hade den fått ett mycket gott betyg. Nu är det inte en renodlad dieselbil utan det är en dieselhybrid som även drivs med el. Elmotorn och dieselmotorn harmonierar med varandra på ett mycket tillfredsställande sätt. Man märker över huvud taget inte när den ena tar över efter den andra. Som sagt så är bilen utrustad med en dieselmotor som tyvärr är ganska törstig. Jag fick reda på att jag skulle kunna räkna med en förbrukning på ca 0,41 liter/mil men jag lyckades inte ens komma nära den förbrukningen. Snarare hamnade jag på ca 0,65.
Bilen jag har fått att testa har i princip all utrustning som går att få till en 508 RXH vilket naturligtvis gör den fantastisk att sitta i och att köra. Den har utrustning som jag aldrig tidigare har provat: automatiskt hel/halvljus (kopplar över till helljus när det är mörkt och slår av det när man får möte eller kör in i ett tätbebyggt område), automatisk handbroms (slår på när man stänger av motorn och släpper när man gasar) och keyless-system (det räcker att man har nyckeln i närheten av bilen för att den ska låsa upp sig när man försöker öppna dörren).
Naturligtvis fungerar de allra flesta funktioner utmärkt, det är ju en helt ny bil men dessvärre är det flera av utrustningsdetaljerna som inte fungerar som de ska. Keyless-systemet är svajigt och jag får öppna bilen med nyckeln flera gånger när jag ska öppna bilen. Cruise-kontrollen bestämmer sig plötsligt för att försätta sig i pausläge mitt på en landsväg och vägrar att hoppa tillbaka. Inte förrän jag startar om bilen får jag den att fungera igen. Även bakluckan, som såklart är eldriven vilket är en lyx jag gärna är utan, krånglar och stannar vid något tillfälle på mitten. Utrustning i en bil är härligt men bara om det fungerar. Om det inte fungerar är det faktiskt bara irriterande.
För att sammanfatta motorn och utrustningen kan jag säga att motorn är en mycket trevlig upplevelse och så är även utrustningen men att den krånglar drar ner betyget.
 

Weekend med Peugeot 3008!

Det ringde en herre och gav mig beskedet att jag skulle få testa en Peugeot 3008 dieselhybrid över en weekend. Trevligt tänkte jag när helgen verkar bjuda på en del bilresor med hela tjejgänget och kanske även en resa tur och retur till Halmstad! Jag har inga speciella förväntningar men hoppas för all del att jag får en rejäl körupplevelse! imorgon hämtar jag bilen och ni anar inte vad kul det kommer bli!

Uppdaterar er imorgon, håll ut så länge!

 

Till slut..

Jaha, så blev det söndag och sista dagen innan tillbakalämnanadet av min nye franske vän. Vi startade med en sväng till flygplatsen och hämtade resten av familjen där vi skulle genomföra packprovet med barnvagn samt tre trunkar. Döm om min förvåning när vi öppnade den elektroniska bakluckan och det visar sig jag glömde svänga förbi båten med en madrass. Startutrymmet blev genast decimerat... Men men, skam den som ger sig, utan problem tuggade bakluckan i sig all packning och baksätespassagerarna blev naturligtvis stormförtjusta i glastaket.

Vid hemkomst hade jag en liten rask genomgång av bilen för min kära hustru som senare for iväg och kom tillbaka med ett leende utan dess like. Bilen passar vår familj i nuläget, kul köra dieseldrivet då det inte märks lika mycket på bränslemätaren som på ordinarie fordonet. Tycker inte den sög i sig osedvanligt mycket bränsle, blev varse att när jag körde på batteridrift var extra viktigt med ägget under gaspedalen och en ständig blick på energimätaren.

Tyvärr var instruktionsboken borta i "vår" bil så vid återlämnandet till den trevlige bilhandlaren avslöjades ytterligare finesser som gladde och i vissa fall positivt överraskade mig.

En kul och trevlig bil, klart värd en upplevelse!

Slutord Peugeot hybridbil

Vi körde både stadskörning och landsväg och det var en pigg bil som var enkel och smidig att köra och ta sig fram med. Bra med sportläget när man ville köra om. Det var en hyfsad färddator men radiopanelen var svår att se när man hade solglasögon. Kändes lite omodern i panel mm, men man såg allt bra då det var stora knappar etc. Som slutord måste jag ge eloge för att det är just en hybrid med miljön i fokus som var kul att köra och skön att sitta i. Dessvärre blir den dyr i längden då den är dyr i inköp och drar mycket. Den är även lite för stötig och hoppig för vår smak samt lite smådetaljer såsom avsaknad av fack, lite trång osv.

Packningen

Trots de stora yttermåtten var det ganska trång kupé, den såg större ut utanpå. Svärföräldrarna fick knappt plats där bak bredvid bilstolen när vi skulle ta en tur med dem. Dessutom hade jag gärna sett fler fack vid framsätena, småfack för muggar, telefon, småpryttlar. Bra dock att man kunde luta armarna på kanterna. Även bagaget var rätt trångt men mycket bra att man kunde fälla ner kanten (se bild)!
 

Över 100 mil i hybriden

Det var tonade bakrutor och bakruta vilket var bra för solljuset som inte blev så starkt på dottern där bak i bilstolen samt att förare sipper bli bländad kvällstid när bil kommer bakifrån, men dottern upplevde det lite mörkt där bak på kvällen. Lite halvbra helljus och vi upplevde bilen tyvärr som rätt stötig som helhet, samt lite ryckig vid övergång från el till diesel.

 

Fortsättning

Den var pigg och kul att köra, särskilt i sportläge, bra också med fyrhjulsdrift. En eloge till miljötänket att det är en hybridbil som går på el, dock när vi körde norr om Sthlm från Kalmar och tillbaka så körde bilen inte mycket i elläge, endast under 40 km/h. Ganska dyr bil och även dyr genomsnittförbrukning trots elanvändning, 6,2 i snitt (mot 3,8 som det står i beskrivningen).

Peugeot hybridbil

Första intrycket var att det var en fin bil, stor med stora yttermått, lite käck och vackert vintervit. Man klev in i bilen och satt högt och bra i sköna säten, det var lätt att kliva i och ur bilen då sätena var en bit upp. Jag brukar få ont i ryggen av långa bilfärder men det fick jag inte så gott betyg till sätena!