Komfort och utrymme

Peugeot 508 RXH har, som Peugeot nästan alltid har haft, generösa utrymmen i förarmiljö. Det som förvånar mig något är att det också är gott om plats i baksätet, något som jag haft problem med i andra modeller såsom 407. Tyvärr är bagageutrymmet på tok för litet för att vara i en så stor bil. Detta beror till viss del att batteripacket sitter under bagaget men även utan det är bagaget för litet för min smak. Jag får inte in min barnvagn på djupet, vilket jag tycker att man ska kunna i en familjebil.
Förarmiljön är dock utsökt och panoramaglaset i taket ger en härlig känsla av öppenhet och frihet. Bilen är full av lull-lull som styrs med knappar och vred av vilka de flesta sitter i mittkonsolen. Dessa är mycket lätthanterade och enkla att förstå sig på. Nu är jag en person som tycker mycket om att pilla med diverse elektroniska hjälpmedel men även en person som inte har intresset på rätta stället (läs: min sambo) hittar med lätthet rätt i teknikdjungeln i 508:an.
Hur du vill växla ställer du lätt in med en mycket lättskött ratt mitt på konsolen och man förstår direkt vilket läge som ger vilket resultat. Det är bara ett läge som genererar en viss förvirring och det är ZEV-läget. När jag hämtade ut bilen hos Jonsson Bil i Örebro kunde inte försäljaren förklara vad det var och när jag senare skulle testa visade det sig att instruktionsboken inte fanns i bilen. Jag snokade lite på nätet och fann ZEV-läget kopplar över på el och helt stänger av dieselmotorn. I min iver över att testköra glömde jag senare att prova detta läge men i ärlighetens namn, hur spännande verkar det att köra på en 30-hästars elmotor i en bil som väger 2 ton? Det är antagligen något jag inte saknar.