sista dagen

I dag hände det igen. När jag kom ut till bilen i morse så var den frostig. Ja det var ju minusgrader och det är ju väldigt vanligt i vårat avlånga land. Jag tänker inte mer på det, utan hoppar in och startar. När jag kollar i min sidospgel ser jag bara sidan av bilen. Suck igen. Av någon andledning så vill inte den fälla ut sig. Och det är inte första gången.  Kanske inte ett världsproblem, men väldigt 

iriterande.

Annars är jag nöjd med bilen. Ja hela familjen är nöjd. Den passar oss i storlek. Inte för stor men heller inte för lien. Jag har haft några krav när vi tittat på ny bil och det är att det ska finnas 2 mugghållare, cruise control, fyrhjulsdrift och multifunktions ratt. Och sen ska den vara snygg också. Och peugeot 508 RXH har allt det.

Sen gillar jag start funktionen super mycket. Det är toppen att kunna låsa, låsa upp och starat/stoppa bilen utan nyckel. Vet inte hur många gånger jag lyft ut ett trött barn ur bilen och sen ska börja leta i vilken ficka jag har lagt nyckeln. Tror det är fler som känner igen sig

3008

Ingen mer än jag som tycker att den dricker mer än det dubbla angivna. Försäljaren talade så gott om att jag aldrig skulle kunna förbruka mer än 0,5 l/ mil. Tanken rymmer 60 l. Jag har nu kört 60 mil och enligt bilen så har jag 170 km kvar till tom tank. Jag har till 95 % kört lands och motorväg så förbrukningen är ju rent av riktigt jävla dålig och kraftigt missvisande. Jag tycker av er andras inlägg att döma så verkar de flesta av er köra 508 rxh och vara nöjda. Och sen även med det väldigt höga priset så tycker jag att man får väldigt lite bil för pengarna.

Fördelar

Jag älskar verkligen att man kan låsa och låsa upp bilen enbart genom att röra vid något utav handtagen. Onödigt säger vissa, smidigt säger jag. Har man ett barn och tre rusen grejer hjälper det mycket att slippa fippla upp bilnyckeln ur fickan.

Det är också tacksamt att bilen är väldigt tyst, särskilt när den går på el såklart. Den går att köra mjukt och man lär sig köra miljövänligt. Jag är förvånad över att bränsleförbrukningen varit såpass låg då jag tycker att jag använt sportläget och fyrhjulsdriften en del. Men det var en glad överraskning.

De stora däcken är riktigt snygga och förhöjer utseendet på bilen.

För barnen

Jag kan tycka SOS knappen är något onödig och särskilt med tanke på att den drar till sig uppmärksamhet. Den är röd och barnen tycker den ser väldigt spännande ut. Det är inte alltid lätt att hålla klåfringriga barn borta och säger man nej blir det ju bara än mer spännande.

 

 

Bagageutrymmet är inte optimalt då vi ej får in vår stora barnvagn av märket Emmaljunga. Detta är en stor nackdel för oss eftersom vi inte vill klara oss utan den vagnen. Annars är barnen väldigt nöjda med bilen. De älskar glastaket och tycker det känns spännande med lite egna knappar där bak.

 

Irritationsmoment

Det som stör mig absolut mest med bilen är den dåliga sikten snett bakåt. Det tog ett tag att vänja sig vid att knappt se någonting och vid några tillfällen blev det nästan farligt då jag trodde det var fritt.

 

Dagens upplevelser med 508 rxh

Testade bilens olika lägen i dag. Är mycket nöjd med sport läget. Visst den drar lite mer då, men det var det värt. Det är då man känner lite go i bilen. Tidigare har jag tyckt att den varit väldigt seg. Har även testat den manuellt, och det var ingen hitåt. Har svårt att tänka mig att man använder den funktionen. Det var väldigt krångligt att förstå när man ska växla. I dag var det även 4 passagerare. Och då blir det lite trångt i bak. Speciellt om man har två bilbarnstolar som ska få plats. Men fortfarande så är benutrymet bra. När det gäller teknikprylar så blir man ganska fort mätt. Det finns inte så mycket som man kan ändra. Man har gått igenom allt tidigt på färden. Gps en är ingen höjdare häller. Den är svår att ställa in och hittar inte alla adresser. En funktion jag gillar är att man kan öppna bagageluckan inne från bilen. Och sen gillar jag att jag kan låsa och låsa upp bilen utan nyckel. Det räcker att ha dosan i fickan. När det gäller eco drive och förbrukning så är den väldigt bra. Jag har kört ca 30 mil och det har endast dragit en kvarts tank. När vi körde lite längre på motorväg passade jag på att testa Cruise control och den funkade jätte bra. Jag kände inte när det växlade och det är skönt. Inga ryck bara smidig körning. Sen finns det en till fiffig sak som jag gillar och det är den lilla spegeln som sitter precis i blickfånget och visar hastigheten och gpsen och andra funktioner som man har i gång. Mycket skönt att ha den där så man slipper titta bort från vägen.

Andra dagen till ända

Dagen började med en kallstart från nattpasset, satt en knapp med dieselvärmarsymbol, gott och skönt tänkte jag redan kvällen innan men det visade sig vara den enda knappen som satt för syns skull och inte funktionens.. Hursomhelst tuffade vi iväg och bilen blev hyfsat kvickt varm och dräglig.

Väl hemma passade vi på att glida runt i stan med en massa småärenden på agendan för att se hur länge batteridriften kunde hålla i sig, tyvärr var inte den körtiden så gigantisk som jag trott från början men det är klart det drar en del energi när jag och min codriver lattjar med all fransk elektronik. På eftermiddagen blev jag förpassad, med neddragna smilband, till baksätet och en resa där men vilken höjdare. Rymligt för en vuxen människa och vad trevligt att sitta och kika ut genom glastaket, fantiserade vilt hur en bilsemester i alperna skulle vara..

Imorgon kommer packprovet ske då resten av familjen kommer med flyget och all bagage skall portioneras i bakluckan, intressant.

En passagerares tankar

Har redan haft ett antal passagerare som först och främst än imponerade över hur snygg bilen är. Och jag kan inte göra annat än att hålla med. Det har även pratats om hur rymligt baksätet är och att det är bekväma säten. Glastaket var en hit då det gör bilen mer öppen och det slipper kännas instängt när man åker långt. Jag har dock fått höra att priset på bilen är aningen högt men samtidigt får man mycket för pengarna.

 

 

Bilen är även godkänd av den yngsta passageraren då våran andra vagn som är hyfsat liten och smidig utan problem får plats i bagaget. Det finns dessutom gott om plats för annat man kan tänkas behöva packa in.

 

 

3008 hybrid4

Såhär efter trettio mil på motorväg så är intrycken lite fler, både till det positiva och negativa. Vi börjar med det positiva. För att vara en så pass stor bil tycker jag att den uppför sig mycket bra i trafiken. Mycket smidig i kurvor och i filbyten. Hela körupplevelsen är positiv tycker jag förutom att när man kommer upp runt 130 km/h så vibrerar ratten ganska mycket, jag tycker att på en helt ny bil så borde ju hjulinställningarna vara korrekta. De flesta reglagen sitter lättillgängliga. Förutom stolsvärmen som sitter på det mest korkade ställe jag varit med om, långt ner på vänstersidan så man måste sitta och glo neråt när man kör. Ännu värre när det var mörkt igår kväll, för inte är den upplyst heller så att man vet vilket läge som är i. Antingen Max eller min, det var bara att chansa innan man lärt sig åt vilket håll som är vilket. Något annat jag stör mig på är säkerhetsbältet. Det kan bara inte ligga kvar över min axel, det trillar ner över axeln ner på överarmen konstant, jag är 1,93 lång men har aldrig haft detta problem i tidigare bilar. Se bild nedan, vet inte hur tydligt det syns med bältet. Likaså benutrymmet i baksätet är under all kritik, jag får knappt plats där bak. Likaså när jag sitter fram får knappt någon plats bakom mig. Bagaget hade funkat för mig som det ser ut idag. Vi var och handlade på Gekås igår och kassarna från två kundvagnar var inget problem, men då var det fullt. Idag provade vi få in en barnvagn där av modellen lagom/större men då gick luckan inte igen, så inte helt optimal för barnfamiljen. Det som försäljaren pratade mest varmhjärtat om var ju dess låga förbrukning och hur fantastiskt det var att bara köra på el i låga hastigheter. 0,38 l/mil är det sagt att den ska förbruka, han påstod att det inte gick att förbruka mer än 0,5 l/mil. Hittills har bilen druckit ca 0,75 l/mil. Och elen vet jag inte vad jag ska säga om. Den km jag kört med bara el är ju häftigt men vid minsta acceleration går det bara över till diesel direkt. Och den sträcka man först måste köra på diesel för att elen ska laddas upp är ju löjeväckande. Vi körde igår kväll 2 mil landsväg för att sedan krypköra på en 30-40 sträcka med elen tänkte vi. Men icke det var diesel återigen som gällde. Jag får väl åka ut imorgon igen för att testa 4 hjulsdriften för den har jag inte testat än. Får bara inte glömma tanka i lite diesel först.

Peugeot 3008 hybrid4

Jag har hittills hunnit med 30 mil landsväg med denna bil och är överraskad att en lite större bil som denna känns så pass smidig som den gör. Ska köra ner till Malmö nu så då får vi testa den ordentligt på motorvägen också. Kommer en lite längre recension med bilder ikväll

Peugeot 3008 Hybrid4, förväntningarna

Mina förväntningar på denna dieselhybrid är att den, för mig, ska kunna sänka mina bränslekostnader, erbjuda en skön komfort och körglädje. Eftersom jag har familj är det väldigt viktigt att bilen är säker samt erbjuder bra lastmöjligheter.

Som tekniknörd är det väldigt enkelt att fylla i mina checkboxar för teknik med denna bil, men som sann norrbottning har jag givetvis hittat en massa saker att klaga på också, även säkerheten, men ris och ros återkommer jag till i senare blogginlägg.

Lite om dagen

I dag har jag kört bilen lite mer. Och jag är nöjd med hur den går på vägen.Fick till och med andvändning av fyrljulsdriften. Det var när jag skulle parkera och min parkeringsplats är en knöglig isbana. Då var det bara och vrida på vredet så vipps hade blen fyrdjulsdrift. Väldigt simpelt och jag kunde parkera och det gick som en dans. Jag gillar också att man kan andvända sig av blåtand och då koppla telefonen till bilen utan sladdar och på så sätt använda exempel spotify eller svara med handsfree. Men jag saknar någonstans att lägga telefonen i bilen. Barnen blev väldigt förtjusta i glastaket. Och tyckte det var extra kul att man kunde öppna hela vägen. Tycker den är fantastiskt tyst. Och att det är bra att den själv            

växlar mellan el och disel. 

Vi har även varit och storhandlat och det får plats mycket bak i bilen. 

I morgon blir det långkörning och det ska bli spännande och se hur den ter sig då. Både körningen och ekonomiskt.

Andra dagen

Är andra dagen med en Peugeot 508 RXH och den bra känslan består. Har både kört stadskörning, motorväg och landsväg idag för att känna lite på bilen. Den är väldigt seg och accelererar långsamt i auto-läget. Men sport-läget gör bilen rolig och lätt att köra om med. Det märks att det finns lite under huven. Även fyrhjulsdriften kom väl till pass på snöiga grusvägar. Jag gillar att man kan välja läge beroende på körning men jag är ändå lite missnöjd med hur seg bilen är i auto-läget. Man får verkligen tänka sig för bara man ska in i en rondell eftersom accelereringen går så långsamt.

 

 

Något som är kanon är plattan med körhastigheten som dyker upp i vindrutan. Men den gör en något bortskämd och det känns nästan jobbigt att behöva titta ner på den riktiga hastighetsmätaren. Är lite konfunderad över den blanka ytan på panelen mellan sätena i framsätet. Det är en yta som blir väldigt smutsig och avtryck lätt fastnar. Känns som en onödig detalj som kunde skippats.

 

 

Det sista jag vill skriva om idag är glastaket. Som förare har man ingen glädje av det men som passagerare är det en kul grej. Det är snyggt men aningen onödigt. Barnen i bilen var dock till sig över att få se himlen, fick höra att det nästan var som att vara ute men varmare.

Nu är det dags

Hämtade bilen imorse med en minst lika förväntansfull son. Häftig känsla då mina föraningar om de franska ingenjörernas tänk besannades. Efter en introduktion av försäljaren slog vi i AUTOläget och smög iväg ljudlöst med öppet soltak.

Blev ett par småresor följt av några landsvägstrippar som ändade i att min codriver föll i sömn,vilket ger ett gott betyg för bilens ljudisolering. Lätt dock att snegla för mycket på interiören vid stoppljus och bilköer vilket ledde till något missunnsamt tut från bilen bakom då det tydligen var grönt ljus...

Imorgonbitti kastar vi loss igen och kranar ut på vägarna.

Första känslan

I går var jag på Peugeot i Sätra och hämtade ut en Peugeot 508 RXH. Fick ett toppen bemötande från personalen och en bra genomgång. Bilen är super fin, både utvändigt och invändigt.

Testperioden är igång

 

 

 

 

Igår hämtade jag ut Peugeot 3008 HYbrid4 på Björkmans Bil i Västerås.  Blev positivt bemött, och framför allt fick jag en jättebra genomgång om hur bilen fungerar. 

Mitt första intryck.... både bra och dåligt :

Bra komfort, satt otroligt bekvämt. Och det kändes som en ganska stor bil, eftersom man satt lite högra än man brukar göra i en vanlig personbil. Lätt att komma åt reglage, tydlig och bra instrumentpanel. Önskvärt kanske att det skulle vara på svenska. Det negetiva var att jag upplevde att backspegeln invändigt gav ganska dålig sikt. Om det beror på de tonade rutorna eller inte är svårt att avgöra i inledningsskedet. Kändes iaf som överblicken bakåt var lite knaper.  Behaglig landsvägsbil, med bra väghållning. Varmätaren var perfekt, där man tydligt ser om man kör ekonomiskt eller det går över på vanligt varvtal....tolkar det som att bilen då drar mer bränsle.  Som stadsbil är den kanske något stor, men då den inte då går enbart på eldrift är den ju oerhört ekonomisk.

Första dagens intryck är således att jag hittills är väldigt nöjd :)

Lite bilder från insidan av bilen....

Första tankarna

Idag har jag hämtat ut en Peugeot 508 RXH. Min första reaktion är att bilen är snygg, inte bara färgen faller mig i smaken utan formen är väldigt tilltalnde. Den ser liten och smidig ut för att vara en kombi men har gott om plats inuti. Som förare har jag gott om plats men reagerade på att bilen inte riktigt är gjord för korta människor. Jag är endast 156cm lång och tycker att jag gärna skulle vilja kunna komma lite närmare pedalerna.

 

 

Min första stora besvikelse var när barnvagnen skulle in i bagaget, den får nämligen inte plats. Jag har en stor barnvagn men som behövs i Sverige i vinterväglaget. Har haft med mig den i flertalet andra bilar utan problem. Men i den här Peugeoten får bara chassit plats i bagaget, liggdelen fick jag lägga i baksätet.

 

 

För att kontra det negativa med något positivt så blev jag glatt överraskad när jag skulle stänga av airbagen. Har nämligen en liten son som sitter i sin barnstol i passagerarsätet och då måste airbagen stängas av. Det gick fort och lätt och jag kunde utan problem göra det själv. Jag gillar att det är så tydligt om den är på eller av.


 

Det var en lyckad första körning då jag trivdes i bilen. Ska bli kul att under helgen köra den lite längre och känna lite mer på hur den känns och hur den beter sig.