Peugot 3008 - Sammanfattning

Peugot 3008 återlämnad, så här kommer några avslutande synpunkter:


Invändigt känns den rymlig, har snygg design och mycket ljusinsläpp från glastaket. Fast jag gillar inte alla blanka detaljer.
Många käcka fack för prylar, men som förare saknar jag ändå en plats att lägga telefonen. Instrumentpanelen med mittkonsolen har snygg layout, men trots att konsolen är stor så har man ändå inte placerat alla knappar där. Istället sitter ett antal knappar till vänster om ratten ner en bit där de syns dåligt. Även stolsvärmen sitter dumt placerad nere på stolen. Det borde för övrigt vara standard med stolsvärme i baksätet för lädersäten.

Bra med handsfree-funktionen för mobiltelefon, och möjligheten att spela upp media via blåtand samt från minneskort etc.

Bagaget är litet, men fäller man baksätena lastar den riktigt bra. Bra med de extra reglagen för att fälla baksätena från bagageutrymmet. Den extra nedre bakluckan är jag inte förtjust i, men ibland kan den ha sin fördel.

Motorn (motorerna) ger mycket kraft och bilen är snabb. Samtidigt går den tyst och ger en mycket bekväm färd. Växellådan hänger däremot inte riktigt med, växlar långsamt och ofta dröjer det alldeles för länge innan den växlar upp, speciellt i sportläget. Det bidrar till att jag hellre kör med manuell växling i sportläget, och därmed växlar med paddlarna. Men annars tycker jag paddlar är lite onödigt. Det är ingen sportbil, väghållningen vid kurvtagning är inget vidare.

Systemet med både diesel och elmotor fungerar riktigt bra! Man behöver egentligen aldrig tänka på det, det sköter sig självt. I början tar det dock lite tid att vänja sig vid att ingenting hörs när man startar bilen,  och det hände ett par gånger att systemet lurades lite (eller så tänkte jag fel), men det var ibland svårt att veta ifall bilen var startad eller inte.

Det känns väldigt bra när man glider igenom villaområdet på eldrift, eller stannar vid rödljus och det blir helt tyst, men kanske allra bäst när man åker i bilkö. Och övergången till dieseldrift går mycket smidigt, ofta märker man inte när dieseln startar.
Jag har dessvärre svårt att se någon bra ekonomi med konceptet. Bilen drar inte speciellt lite diesel, så ingen direkt besparing där. (Kan det bero på att den släpar runt på en massa extravikt?) Nybilspriset är ganska högt, och det finns mycket elektronik som kan börja strula efter några år..? Och hur mycket kostar det när batterierna behöver bytas?

Det är absolut en fin bil som känns gedigen, och dessutom ger en bra känsla av miljömedvetenhet, men svårt att veta om den är så ekonomisk.