Sammanfattning

Så nu är helgen och testet av 508RXH slut och vad tyckar jag om den? Det är en mycket trevlig bil som är tyst och lättkörd. Diselhybrid är klockren vid stadskörning då automaten och elmotorn är en glädje att använda. Dessutom är komforten mycket bra och man stitter riktigt bra. Alla knappar och intrument kan kännas för många ibörjan med det var något som man snabbt lär sig och efter 2-3 dagar kändes de naturliga och om man alltid använt dem. Det som var något mindre bra var sikten bakåt. Det är en lite bakruta och det är svårt att se snett bakåt. Dett avhjälps något med stora sidobackspeglar och backsensor men det känns ändå litet. Dessutom var förbrukningen högre än vad som skrivs. De 0,4 l/mil är satt lågt. Genomsnittet för mig denna helg var efter ca 90 mils körning 0,56 l/mil. De enda gångerna jag kom ned kring 0,4 var på plana 70 vägar.  Priset runt 400 000 kr är högt. Jag väntar med längtan tills HUD, diselhybrider och andra finesser kommer till andra bilar. 

Ett extra stort plus är batterliladdningen vid motorbromsning. Motorbromsningen är väldig effektiv när den samtidigt laddar batterierna detta leder till att  man får en helt ny körstil. Jag har aldrig använt bromsen så lite som under denna helg. Körstilen blir mycket lugnare och jämnare.

När jag körde in den för att lämna tillbaka den på måndags morgonen hade jag gärna behållt den en vecka till.