Man kan räkna moln också

Tidigare i helgen satt dottern där bak och räknade stjärnor. När man ska på lång utflykt gäller det att se till att barnen har att göra i baksätet - surfplattor, filmer, pysselböcker - och nu också moln. Med ett vred på ytterligare ett reglage (se min förra blogg-post) så öppnar sig taket och himlen utgör ytterligare underhållning för de där bak. Själv har jag ju fullt upp med de tre displayerna, reglagen och trafiken för att kunna njuta av glastaket men jag får lita på dotterns omdöme - "helnajs".

Utflykten från Stockholm till Sala silvergruva sätter bilen på ytterligare prov. Jag bemästrar nu mer med enkel hand de olika körlägena och måste medge att miljönissen i mig ändå ler lite när en två ton tung bil kan susa fram på motorvägen och dra knappa fem deciliter per mil. Någon skrev att det här är miljöbilen för den som vill verka miljömedveten men som egentligen inte är det. Det är väl sant till viss del men jämfört med andra bilar i den här storleken så är det bara att medge - bränsleförbrukningen är liten! Priset är måhända större, både inköpspriset och prislappen på batteriet den dagen det börjar sina, men miljövinsten finns trots allt där.

På motorvägen är det en fröjd att köra 508:an. Det låter kanske en hel del från motorn, särskilt i sportläget, och kanske är den lite tung i svängarna och väl mjuk i dämpningen, men man sitter skönt och det känns bekvämt att kryssa fram i två timmar på bred väg.

Det är med lite sorg i hjärtgropen som jag lämnar tillbaka bilen på Peugeot i Sätra. Det har varit en fantastisk möjlighet att få köra bilen och få vara en del av maskineriet som driver den nya tekniken framåt.

Slutomdömen - plus och minus

Plus: Komforten i säten, bränsleförbrukning i förhållande till storlek, benutrymmet i baksätet, möjligheten att enkelt fälla ner baksätet från bagageutrymmet, glastaket, den (om än korta) batteritiden, den (trots allt) seriösa satsningen på miljön.

Minus: Alla reglage och displayer som stjäl uppmärksamheten, det något höga ljudet från motorn, den (alltför) korta batteritiden, priset, det osäkra andrahandsvärdet, backsensorer som svarar sent, lite klena helljus.